• Vacatures
  • Sponsor
  • Financiële administratie
  • Belastingen
  • Loonadministratie
  • Accountancy
  • Advies
  • Bedrijf starten
  • Online boekhouden
  • Adresgegevens
  • Vrijblijvend gesprek
  • Offerte / Tarieven
overzicht

Toezicht arbeidsrelaties zzp-ers

Gepubliceerd: 20-11-2020

Laatst gewijzigd: 18-12-2020

De handhaving bij arbeidsrelaties van zzp-ers wordt uitgesteld van begin 2021 naar derde kwartaal 2021.

Elk halfjaar stuurt het kabinet de Tweede Kamer een update over de voorgenomen maatregelen rond het werken als zelfstandige. Er is mede vanwege de coronacrisis sprake van een aangepast tijdpad. Zo start de beoogde pilot met de webmodule pas in januari 2021. Deze gaat minimaal zes maanden duren. Wat zijn de gevolgen voor controle en handhaving in concrete situaties?

Pilot webmodule
Via de pilot kan worden getest of de webmodule in de praktijk behulpzaam is voor opdrachtgevers bij het verduidelijken van de aard van de arbeidsrelatie en – zo nodig – bij het vormgeven van de arbeidsrelatie. De pilotfase kan leiden tot verbetering van de webmodule voordat deze eventueel definitief wordt ingezet en mogelijk juridische consequenties krijgt.

Handhaving
Oorspronkelijk zou de controle op arbeidsrelaties en handhaving met mogelijk boetes al in januari 2021 starten. 

Nu is medegedeeld dat het kabinet pas na afloop van de pilot webmodule en de evaluatie daarvan beslist op welk moment de handhaving weer (gefaseerd) wordt opgestart. Op z’n vroegst is dat 1 oktober 2021.

Let op: Het uitstel van handhaving betekent niet dat de Belastingdienst en de Inspectie SZW geen toezicht houden (zoals bedrijfsbezoeken afleggen, voorlichting geven, boekenonderzoeken doen). De Belastingdienst kan tot in ieder geval 1 oktober 2021 echter alleen handhaven (correcties aanbrengen en/of boetes opleggen) indien er sprake is van kwaadwillendheid of indien aanwijzingen niet binnen een redelijke termijn zijn opgevolgd.

Bron: Accountantsportal

Overig nieuws


09-04-2021 - Aftrek kosten advocaat echtscheiding
09-04-2021 - Werknemer moet zakelijke ritten bewijzen
09-04-2021 - Vrijstelling overdrachtsbelasting starters
09-04-2021 - Werkgever niet aansprakelijk voor bedrijfsongeval
26-03-2021 - DGA ten minste minimumloon?
26-03-2021 - BV ontslaat echtgenote DGA
26-03-2021 - Lening aan DGA is afkoop pensioen
26-03-2021 - Ondernemers met gezamenlijke BV
25-03-2021 - Vaste reiskostenvergoeding tot 1 juli 2021
12-03-2021 - SLIM subsidie aanvragen
12-03-2021 - Corona update fiscaal
12-03-2021 - Nieuwe BTW-regels: registratie vanaf 1 april 2021
12-03-2021 - Verraad door lid managementteam?
26-02-2021 - TONK: Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten
26-02-2021 - Steelt werknemer een pak koekjes?
26-02-2021 - Toerekening koopsom aan bedrijfsgedeelte
26-02-2021 - Koerier verduistert ruim 500 telefoons
12-02-2021 - Bewijs urencriterium te mager
12-02-2021 - Monteur geen ondernemer
12-02-2021 - Functie vervalt: transitievergoeding?
12-02-2021 - Studiekostenbeding werkt niet
29-01-2021 - Sparen bij de belastingdienst
01-01-2021 - Uitruil reiskosten
01-01-2021 - VOF, dus ondernemer?
01-01-2021 - Ontslag na reis oranje gebied
01-01-2021 - Wijziging BTW zonnepanelen
22-12-2020 - Vaste reiskostenvergoeding ook na 1 januari
21-12-2020 - Subsidie voorraad gesloten detailhandel
18-12-2020 - Belastinguitstel aanvragen tot 1 april 2021
18-12-2020 - Verruiming TVL
18-12-2020 - Omzetverlies door nieuwe lockdown: NOW 3

Contact


Yvo Accountancy & Belastingadvies

Wageweg 32, 1811 MK  Alkmaar

Tel.    072 - 512 08 00 

 

Yvo Accountancy op social media


LinkedIn

 

Links


Accountant in Alkmaar

Accountant omgeving Hoogwoud - Opmeer - Spanbroek

Privacyverklaring

Laat een bericht achter


 

Laatste nieuws


  • Aftrek kosten advocaat echtscheiding

  • Werknemer moet zakelijke ritten bewijzen

  • Vrijstelling overdrachtsbelasting starters

  • Werkgever niet aansprakelijk voor bedrijfsongeval

 

 

Copyright 2021 - Yvo Accountancy & Belastingadvies
Inloggen | Webbly - Design websites | Ziber - PSD naar html | Design by Geenpunt Media