• Vacatures
  • Sponsor
  • Financiële administratie
  • Belastingen
  • Loonadministratie
  • Accountancy
  • Advies
  • Bedrijf starten
  • Online boekhouden
  • Adresgegevens
  • Vrijblijvend gesprek
  • Offerte / Tarieven
overzicht

Vergoeding ERE-certificaten opladen elektrische auto van de zaak

Vormt de vergoeding voor ERE-certificaten voor het thuis opladen van de auto van de zaak belast loon?

Gepubliceerd: 21-08-2026 | 11:34:00

Vanaf 2026 kunnen particulieren met een elektrische auto onder bepaalde voorwaarden een vergoeding ontvangen voor de stroom die zij thuis via hun eigen laadpaal laden. Dit gebeurt via zogenoemde ERE-certificaten (Emissiereductie-eenheden), die aantonen dat er CO₂-uitstoot is bespaard. Werknemers die hun elektrische auto van de zaak thuis opladen, kunnen voor die geladen stroom ook een vergoeding voor de ERE-certificaten krijgen. Is dat belast loon?

Toelichting
De vergoeding voor de ERE-certificaten wordt betaald door bedrijven die fossiele brandstoffen verkopen. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van het aantal geladen kilowatturen (hierna: kWh) en de marktwaarde van de certificaten.

Vergoeding belast loon?
Werknemers die hun elektrische auto van de zaak thuis opladen, kunnen voor die geladen stroom ook een vergoeding voor de ERE-certificaten krijgen. Is dat belast loon?

Hierover heeft een kennisgroep van de Belastingdienst een standpunt gepubliceerd: de vergoeding vormt geen belast loon.

Waarom geen belast loon?
Het loonbegrip laat zich samenvatten in de volgende drie voorwaarden:

  • Er is sprake van genieten (voordeelseis).
  • Er is voldoende causaal verband tussen het voordeel en de dienstbetrekking (causaliteitseis).
  • De werkgever verstrekt het voordeel en is zich daarvan bewust (verstrekkingseis).

Er is geen sprake van loon van de werkgever (hierna: werkgeversloon) als aan één van de drie voorwaarden niet is voldaan. In het geval van werkgeversloon is de werkgever altijd inhoudingsplichtig.

In dit geval wordt niet voldaan aan de verstrekkingseis. Er is geen sprake van een voordeel in opdracht en voor rekening van de werkgever en het kan daarmee ook niet op één lijn worden gesteld.

Ook wordt niet voldaan aan de causaliteitseis. De vergoeding houdt onvoldoende causaal verband met de dienstbetrekking. Het voordeel behoort tot de persoonlijke sfeer van de werknemer en kan, rekening houdende met de maatschappelijke opvattingen, niet worden toegerekend aan de dienstbetrekking.

Een eventuele vergoeding van de werkgever voor de werkelijke laadkosten van de auto van de zaak behoort niet tot loonsfeer, omdat sprake is van intermediaire kosten.

Een eventuele vergoeding voor ERE-certificaten drukt hierbij de integrale kostprijs per kWh. De vergoeding voor ERE-certificaten kan wel buiten beschouwing blijven als een werkgever en een werknemer afspraken maken over doorlevering van energie onder zakelijke en dus marktconforme voorwaarden. Immers, daarvoor is bepalend de prijs op de energiemarkt op het moment van maken van de afspraken tussen partijen.

Ook geen loon van derden
Als een voordeel niet als werkgeversloon kan worden aangemerkt, kan toch sprake zijn van loon, namelijk in het geval van fooien en dergelijke prestaties van derden, ook wel loon van derden genoemd. Voordelen van derden vormen loon uit dienstbetrekking als aan de volgende twee voorwaarden wordt voldaan:

  • Er is sprake van genieten (voordeelseis).
  • Het voordeel vormt een beloning voor hetgeen de werknemer heeft gedaan of verwacht wordt te zullen doen (finaliteitseis).

Er is geen sprake van loon van derden als aan één van de twee voorwaarden niet is voldaan.

Voor de finaliteitseis is een nauwere relatie vereist met de dienstbetrekking dan op grond van het causaliteitscriterium. Het voordeel moet een tegenprestatie zijn voor werkzaamheden die de werknemer in zijn hoedanigheid van werknemer heeft verricht voor de werkgever of voor de derde.

De vergoeding in dit geval voldoet niet aan de finaliteitseis. Er is geen sprake van een beloning voor werkzaamheden die de werknemer voor de werkgever of de derde heeft verricht in de uitoefening van zijn dienstbetrekking. Het is geen tegenprestatie voor werkzaamheden, die de ontvanger in zijn hoedanigheid van werknemer heeft verricht. Het opladen van de auto van de zaak is geen werkzaamheid en de werknemer doet dit niet in zijn hoedanigheid van werknemer, maar als particuliere gebruiker van het stroomnet.

https://www.accountantsportal.nl/feed/item/4213b5cddc7f328397ba430839882f1c/2026-08-vergoeding-ere-certificaten-opladen-elektrische-auto-van-de-zaak

Bron: Accountantsportal

Overig nieuws


02-10-2026 | 11:35:00 - Ziek gemeld en toch een Hyrox: ontslag op staande voet
02-10-2026 | 11:34:00 - Vaste vergoeding met terugwerkende kracht?
02-10-2026 | 11:32:00 - Toch behoud aftrek specifieke zorgkosten?
02-10-2026 | 11:30:00 - Nieuwe pseudo-eindheffing fossiele auto van de zaak
18-09-2026 | 11:35:00 - Nieuwe regels voor bedrijven die personeel in- of uitlenen (Wtta)
18-09-2026 | 11:34:00 - Na enkele maanden auto van de zaak uitsluitend zakelijk gaan gebruiken
18-09-2026 | 11:32:00 - Prinsjesdag 2026: fiscale voorstellen per 1 januari 2028
18-09-2026 | 11:30:00 - Prinsjesdag 2026: fiscale voorstellen per 1 januari 2027
04-09-2026 | 11:35:00 - Thuiswerkdrempel bij wonen of werken in Duitsland
04-09-2026 | 11:34:00 - Een landgoed in de erf- of schenkbelasting
04-09-2026 | 11:32:00 - Gedifferentieerde premies WGA en Ziektewet 2027 bekend
04-09-2026 | 11:30:00 - Woonboerderij met schuur, paardenbak en weiland: 10,4% of 2% overdrachtsbelasting?
21-08-2026 | 11:35:00 - Gebruikelijk loon voor werk in BV echtgenote
21-08-2026 | 11:32:00 - Bevallingskosten als zorgkosten aftrekbaar?
21-08-2026 | 11:30:00 - Vastzitten in lift leidt tot naheffing overdrachtsbelasting
07-08-2026 | 11:35:00 - Pensioen DGA gaat in: gevolg voor gebruikelijk loon
07-08-2026 | 11:34:00 - Arbobudget thuiswerkplek vrijgesteld?
07-08-2026 | 11:32:00 - Medische btw-vrijstelling schoonheidsspecialiste?
07-08-2026 | 11:30:00 - Startersvrijstelling bij sloop en nieuwbouw woning na aankoop?
24-07-2026 | 11:35:00 - Meer vrijheid voor werknemer door modernisering concurrentiebeding
24-07-2026 | 11:34:00 - Gebruikelijk loon zieke DGA
24-07-2026 | 11:32:00 - Compensatieregeling transitievergoeding vervalt
24-07-2026 | 11:30:00 - Definitief geen rechtsherstel box 3 voor niet-bezwaarmakers (2017–2020)
10-07-2026 | 11:35:00 - Fiscaal inzagerecht op komst
10-07-2026 | 11:34:00 - Werknemer wil meer uren werken
10-07-2026 | 11:32:00 - Verlies webshop niet aftrekbaar
10-07-2026 | 11:30:00 - Vrijgestelde vergoedingen verblijfskosten bij dienstreizen
26-06-2026 | 11:35:00 - Werkkostenregeling wordt eenvoudiger
26-06-2026 | 11:34:00 - Werknemers mogen auto’s werkgever meenemen
26-06-2026 | 11:32:00 - Arbovrijstelling voor personal training en abonnement sportschool van DGA

Contact


Yvo Accountancy & Belastingadvies

Wageweg 32, 1811 MK  Alkmaar

Tel.    072 - 512 08 00 

 

Yvo Accountancy op social media


LinkedIn

 

Links


Accountant in Alkmaar

Accountant omgeving Hoogwoud - Opmeer - Spanbroek

Privacyverklaring

Laat een bericht achter


 

Laatste nieuws


  • Ziek gemeld en toch een Hyrox: ontslag op staande voet

    Ontslag op staande voet wegens deelname aan een zware Hyrox-wedstrijd na ziekmelding. Terecht?
  • Vaste vergoeding met terugwerkende kracht?

    Kan de werkgever met terugwerkende kracht onbelast een goed onderbouwde onkostenvergoeding toekennen?
  • Toch behoud aftrek specifieke zorgkosten?

    Blijft de aftrek specifieke zorgkosten toch bestaan?
  • Nieuwe pseudo-eindheffing fossiele auto van de zaak

    Werkgever gaat pseudo-eindheffing betalen voor fossiele auto's van de zaak.

 

 

Copyright 2026 - Yvo Accountancy & Belastingadvies
Inloggen | Ziber Website | Design by Geenpunt Media