• Vacatures
  • Sponsor
  • Financiële administratie
  • Belastingen
  • Loonadministratie
  • Accountancy
  • Advies
  • Bedrijf starten
  • Online boekhouden
  • Adresgegevens
  • Vrijblijvend gesprek
  • Offerte / Tarieven
overzicht

Corona: weigering ander werk

Gepubliceerd: 04-12-2020

Laatst gewijzigd: 18-12-2020

Medewerkster weigert andere werkzaamheden tijdens lockdown. Heeft ze recht op salaris?

Een restaurant wordt in maart 2020 geconfronteerd met de lockdown. Vanaf 1 april 2020 krijgt de medewerkster in de bediening geen salaris. In juli eist ze betaling van achterstallig loon. Volgens de werkgever was ze van april tot en met juli niet beschikbaar voor het verrichten van werkzaamheden. Ze weigerde namelijk te helpen met het verwerken van afhaalmaaltijden.

Coronasluiting restaurant voor rekening van werkgever
De wet bepaalt dat de werkgever verplicht is het naar tijdruimte vastgestelde loon te voldoen indien de werknemer de overeengekomen arbeid geheel of gedeeltelijk niet heeft verricht, tenzij het geheel of gedeeltelijk niet verrichten van de overeengekomen arbeid in redelijkheid voor rekening van de werknemer behoort te komen.

Volgens de kantonrechter komt de van overheidswege bevolen sluiting van de horeca in verband met het coronavirus in beginsel voor rekening en risico van de werkgever. Indien werknemers als gevolg daarvan niet kunnen werken, dient de werkgever in beginsel het loon door te betalen.

Verzoek aangepaste werkzaamheden
De werkgever heeft de medewerkster verzocht mee te helpen in de keuken om bestellingen klaar te maken, eten in bakjes te doen en de bestellingen daarna via het poortje naar buiten te duwen. Deze werkzaamheden zijn volgens de rechter vergelijkbaar met het werk in de bediening.

Niet werken toch voor rekening van medewerkster
Mede in het licht van de bijzondere omstandigheden rond de coronacrisis, is de kantonrechter van oordeel dat de door de werkgever opgedragen werkzaamheden passend en redelijk zijn en dat van de medewerkster verwacht had mogen worden dat zij die werkzaamheden zou verrichten.

Het niet verrichten van deze werkzaamheden komt in redelijkheid voor rekening van de medewerkster. Dit betekent dat de werkgever uitsluitend het loon hoeft door te betalen voor de dagen en uren die zij wel heeft gewerkt.

Tip: Veel werkgevers zijn door de lockdownmaatregelen in zwaar weer gekomen. Enige soepelheid mag van medewerkers verwacht worden als de werkgever met aangepaste werkzaamheden het hoofd boven water probeert te houden.

Bron: Accountantsportal

Overig nieuws


09-04-2021 - Aftrek kosten advocaat echtscheiding
09-04-2021 - Werknemer moet zakelijke ritten bewijzen
09-04-2021 - Vrijstelling overdrachtsbelasting starters
09-04-2021 - Werkgever niet aansprakelijk voor bedrijfsongeval
26-03-2021 - DGA ten minste minimumloon?
26-03-2021 - BV ontslaat echtgenote DGA
26-03-2021 - Lening aan DGA is afkoop pensioen
26-03-2021 - Ondernemers met gezamenlijke BV
25-03-2021 - Vaste reiskostenvergoeding tot 1 juli 2021
12-03-2021 - SLIM subsidie aanvragen
12-03-2021 - Corona update fiscaal
12-03-2021 - Nieuwe BTW-regels: registratie vanaf 1 april 2021
12-03-2021 - Verraad door lid managementteam?
26-02-2021 - TONK: Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten
26-02-2021 - Steelt werknemer een pak koekjes?
26-02-2021 - Toerekening koopsom aan bedrijfsgedeelte
26-02-2021 - Koerier verduistert ruim 500 telefoons
12-02-2021 - Bewijs urencriterium te mager
12-02-2021 - Monteur geen ondernemer
12-02-2021 - Functie vervalt: transitievergoeding?
12-02-2021 - Studiekostenbeding werkt niet
29-01-2021 - Sparen bij de belastingdienst
01-01-2021 - Uitruil reiskosten
01-01-2021 - VOF, dus ondernemer?
01-01-2021 - Ontslag na reis oranje gebied
01-01-2021 - Wijziging BTW zonnepanelen
22-12-2020 - Vaste reiskostenvergoeding ook na 1 januari
21-12-2020 - Subsidie voorraad gesloten detailhandel
18-12-2020 - Belastinguitstel aanvragen tot 1 april 2021
18-12-2020 - Verruiming TVL
18-12-2020 - Omzetverlies door nieuwe lockdown: NOW 3

Contact


Yvo Accountancy & Belastingadvies

Wageweg 32, 1811 MK  Alkmaar

Tel.    072 - 512 08 00 

 

Yvo Accountancy op social media


LinkedIn

 

Links


Accountant in Alkmaar

Accountant omgeving Hoogwoud - Opmeer - Spanbroek

Privacyverklaring

Laat een bericht achter


 

Laatste nieuws


  • Aftrek kosten advocaat echtscheiding

  • Werknemer moet zakelijke ritten bewijzen

  • Vrijstelling overdrachtsbelasting starters

  • Werkgever niet aansprakelijk voor bedrijfsongeval