• Vacatures
  • Sponsor
  • Financiële administratie
  • Belastingen
  • Loonadministratie
  • Accountancy
  • Advies
  • Bedrijf starten
  • Online boekhouden
  • Adresgegevens
  • Vrijblijvend gesprek
  • Offerte / Tarieven
overzicht

Min-uren inhalen: de Wibra-zaak

Gepubliceerd: 16-07-2021

Laatst gewijzigd: 21-07-2021

Het is afhankelijk van de arbeidsrechtelijke situatie of u van uw werknemers mag vragen om uren die ze tijdens de lockdown minder hebben gewerkt zonder extra salaris in te halen.

Werknemers die buiten hun schuld niet kunnen werken, hebben recht op doorbetaling van hun loon. De niet-gewerkte uren hoeven ze niet in te halen. De CAO Retail Non Food bevat echter een regeling voor flexibele inzet, waardoor min-uren kunnen ontstaan. Wat zijn dat en waarom mag de werkgever deze wel laten inhalen van de rechter?

Wat zijn min-uren?
In de CAO Retail Non Food is geregeld hoe werkgever en medewerker flexibele inzet kunnen afspreken. In de arbeidsovereenkomst wordt vermeld hoeveel uur de medewerker gemiddeld per week werkt. Op deze basisuren wordt het vaste salaris gebaseerd.

De basisuren gelden ook als uitgangspunt voor het flexibel werken. De werkgever kan de medewerker verplichten wekelijks meer of minder arbeidsuren te werken binnen een bandbreedte van + en - 35 procent ten opzichte van zijn basisuren. Als periode om te bepalen in hoeverre de feitelijke werktijd afwijkt van de basisuren stelt de werkgever een referteperiode van 12 maanden vast.

Als aan het einde van een referteperiode minder is gewerkt dan de voor de referteperiode berekende basisuren, dan komen deze min-uren te vervallen en hoeft de medewerker deze niet in te halen door in de periode erna meer te werken.

Het is aan de werkgever om de werknemers zo in te plannen dat ze binnen de referteperiode aan hun basisuren komen.

Lockdown leidde tot min-uren
Op 15 december 2020 heeft de overheid in verband met de coronapandemie een lockdown ingesteld, die onder meer een winkelsluiting inhield. Met ingang van 1 januari 2021 heeft Wibra haar werknemers voor minder uren ingeroosterd om de gevolgen van de winkelsluiting te overbruggen. Pas sinds 28 april 2021 waren de winkels met inachtneming van veiligheidsmaatregelen weer geheel open. In de eerste maanden van 2021 zijn er door het personeel meer dan gemiddeld min-uren opgebouwd. Het gaat om min-uren in de referteperiode van 1 januari tot en met 31 december 2021.

Referteperiode loopt nog
Wibra heeft gedurende de gehele periode de salarissen doorbetaald en houdt haar werknemers aan de afspraak om daartegenover in 2021 een gemiddeld aantal uren per week te werken. Dat betekent inhalen van de min-uren gedurende de rest van 2021, met inachtneming van de bandbreedtes in de CAO.

Oordeel rechter
Volgens de rechter leidt dit niet tot onaanvaardbare resultaten. Gemiddeld dient het winkelpersoneel over de resterende weken van 2021 in totaal slechts 40 minuten aan min-uren boven het aantal basisuren te werken.

Let op: Het is afhankelijk van de arbeidsrechtelijke situatie of u van uw werknemers mag vragen om uren die ze tijdens de lockdown minder hebben gewerkt zonder extra salaris in te halen.

Bron: Accountantsportal

Overig nieuws


10-01-2025 | 11:35:00 - Nevenwerkzaamheden leiden tot ontslag op staande voet
10-01-2025 | 11:34:00 - Kwijtschelding door ex-echtgenote vormt schenking
10-01-2025 | 11:32:00 - Begeleiding door jobcoach voor meer werknemers mogelijk
10-01-2025 | 11:30:00 - Overgangsregeling btw-tarief logies, cultuur, sport en media
27-12-2024 | 11:35:00 - Wet werkelijk rendement box 3 uitgesteld
27-12-2024 | 11:34:00 - Handhaving arbeidsrelaties: zachte landing
27-12-2024 | 11:32:00 - Rapportageplicht online platformen over 2024
27-12-2024 | 11:30:00 - Tweede woning in box 3: berekening waardestijging
13-12-2024 | 11:35:00 - Overtreding geheimhoudingsbeding leidt tot ontslag
13-12-2024 | 11:34:00 - Werkgever stopt met betalen salaris
13-12-2024 | 11:32:00 - Verhuiskostenaftrek: is de verhuizing wel zakelijk?
13-12-2024 | 11:30:00 - Wetsvoorstel box 3 moet op de schop
29-11-2024 | 11:35:00 - Direct na vaststellingsovereenkomst opening eigen restaurant
29-11-2024 | 11:34:00 - Aanvraag Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk 2025
29-11-2024 | 11:32:00 - Zwangerschapsdiscriminatie tijdelijk contract
29-11-2024 | 11:30:00 - Nieuw financieringsstelsel kinderopvang
15-11-2024 | 11:35:00 - Kostenonderzoek bij een vaste kostenvergoeding
15-11-2024 | 11:34:00 - Wijzigingen kleineondernemersregeling en introductie EU-KOR
15-11-2024 | 11:32:00 - Nieuwe standpunten opladen auto van de zaak
15-11-2024 | 11:30:00 - Pensioen en opheffing handhavingsmoratorium zelfstandigen
01-11-2024 | 11:35:00 - Wijzigingen btw vanaf 1 januari 2025
01-11-2024 | 11:34:00 - Aanzegging einde contract in arbeidsovereenkomst werkt niet meer
01-11-2024 | 11:32:00 - Wet gegevensuitwisseling cryptoactiva
01-11-2024 | 11:30:00 - Eten buiten de deur zakelijk aftrekbaar
18-10-2024 | 11:35:00 - Telt overwerkvergoeding mee voor vakantieloon?
18-10-2024 | 11:34:00 - Belang van het aandeelhoudersregister
18-10-2024 | 11:32:00 - Wettelijk minimumloon per 1 januari 2025
18-10-2024 | 11:30:00 - Perceel grond: zakelijk of privé?
04-10-2024 | 11:34:00 - Kosten studie en fitness kinderen aftrekbaar?
04-10-2024 | 11:32:00 - Fiscale strategische agenda van het kabinet
04-10-2024 | 11:31:00 - Knelpunten financiële werknemersparticipatie

Contact


Yvo Accountancy & Belastingadvies

Wageweg 32, 1811 MK  Alkmaar

Tel.    072 - 512 08 00 

 

Yvo Accountancy op social media


LinkedIn

 

Links


Accountant in Alkmaar

Accountant omgeving Hoogwoud - Opmeer - Spanbroek

Privacyverklaring

Laat een bericht achter


 

Laatste nieuws


  • Nevenwerkzaamheden leiden tot ontslag op staande voet

    Een teamleidster wordt op staande voet ontslagen omdat ze nevenwerkzaamheden heeft verzwegen. Terecht?
  • Kwijtschelding door ex-echtgenote vormt schenking

    Bij echtscheidingsconvenant scheldt een vrouw een vordering op haar man kwijt. Is dit een belastbare schenking?
  • Begeleiding door jobcoach voor meer werknemers mogelijk

    Een jobcoach is sinds 1 januari voor meer werknemers met een ziekte of handicap beschikbaar.
  • Overgangsregeling btw-tarief logies, cultuur, sport en media

    Er is een overgangsregeling voor de btw-verhogingen die op 1 januari 2026 ingaan.

 

 

Copyright 2025 - Yvo Accountancy & Belastingadvies
Inloggen | Ziber Website | Design by Geenpunt Media