• Vacatures
  • Sponsor
  • Financiële administratie
  • Belastingen
  • Loonadministratie
  • Accountancy
  • Advies
  • Bedrijf starten
  • Online boekhouden
  • Adresgegevens
  • Vrijblijvend gesprek
  • Offerte / Tarieven
overzicht

STAP-budget aanvragen

Gepubliceerd: 14-01-2022

Laatst gewijzigd: 26-01-2022

Hoe werkt de aanvraag voor een STAP-budget voor uw scholingskosten?

Werkenden en werkzoekenden kunnen vanaf 1 maart 2022 een STAP-budget van maximaal € 1.000 euro aanvragen voor scholing en ontwikkeling. Ze kunnen deze subsidie gebruiken voor het volgen van een training, cursus of opleiding om zo goed inzetbaar te blijven op de arbeidsmarkt. De subsidie heet STAP. Dit staat voor Stimulering Arbeidsmarkt Positie.

Scholingskosten in 2022 kunt u niet meer in de aangifte inkomstenbelasting aftrekken. 

STAP-budget aanvragen bij UWV
Vanaf 1 maart 2022 kunnen werkenden en werkzoekenden via het STAP portaal het STAP-budget aanvragen. Dit kan per persoon 1 keer per jaar. Als de aanvraag is goedgekeurd, wordt het bedrag betaald aan de opleider. De aanvragen worden beheerd en uitgevoerd door het UWV. 

Er zijn per kalenderjaar zes aanvraagtijdvakken. Het eerste aanvraagtijdvak bij UWV loopt van 1 maart tot en met 30 april 2022. De gekozen opleiding moet starten minimaal 4 weken na uw aanvraag en binnen 3 maanden na afloop van het betreffende aanvraagtijdvak.

DUO houdt lijst met opleidingen bij
De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) houdt een register (scholingsregister) bij met opleidingen waarvoor mensen STAP-budget kunnen aanvragen. Een STAP-budget aanvragen kan alleen als de scholingsactiviteiten in het scholingsregister staan. Opleiders kunnen voor meer informatie terecht bij DUO en het scholingsregister: www.stapvooropleiders.nl.

Meld u op tijd aan
Voor de aanvraag van uw STAP-budget bij het UWV hebt u van de aanbieder van de opleiding een STAP-aanmeldingsbewijs nodig.  In het STAP-aanmeldingsbewijs staat dat de student zich bij de opleider heeft aangemeld of ingeschreven voor het volgen van een door STAP-budget erkende opleiding.

Hoe verloopt de aanvraag van de subsidie STAP-budget?
De student oriënteert zich op een opleiding die hij wil volgen. Dit wordt op het portaal van STAP-budget gefaciliteerd. Dan meldt de student zich bij de opleider aan voor de erkende opleiding die hij wil volgen en dat hij hiervoor de subsidie STAP-budget wil aanvragen. De opleider verstrekt het STAP-aanmeldingsbewijs aan de student. De student logt in met DigiD op de applicatie STAP-budget en start de aanvraag. Daar moet hij het STAP-aanmeldingsbewijs (PDF) uploaden. De student selecteert de scholingsactiviteit uit het STAP-scholingsregister. Deze keuze van scholing moet 1-op-1 overeenkomen met de gegevens op het STAP-aanmeldingsbewijs.

Let op: Krijgt u ook van derden geld voor uw STAP-opleiding, dan wordt het STAP-budget met dat bedrag verlaagd.

Bron: Accountantsportal

Overig nieuws


06-05-2022 | 11:35:00 - Werknemer op non-actief, leaseauto inleveren?
06-05-2022 | 11:34:00 - Eten op locatie aftrekbaar voor zelfstandige?
06-05-2022 | 11:32:00 - Ontslag op staande voet door werknemer: vergoedingsplicht
06-05-2022 | 11:30:00 - Planning rechtsherstel Box 3
22-04-2022 | 11:35:00 - Kleine attenties onbelast?
22-04-2022 | 11:34:00 - Hoezo passend werk?
22-04-2022 | 11:32:00 - Box 3 in 2025
22-04-2022 | 11:30:00 - Box 3: rechtsherstel, 2023 en 2024
08-04-2022 | 11:35:00 - Aanzegging einde contract via e-mail
08-04-2022 | 11:33:00 - Zakelijke fiets en investeringsaftrek
08-04-2022 | 11:32:00 - Aftrek BTW woning, dak of overkapping met zonnepanelen?
08-04-2022 | 11:30:00 - Overzicht belastingschulden corona
25-03-2022 | 11:35:00 - Afgezonderd particulier vermogen
25-03-2022 | 11:33:00 - Jonge ondernemer zelfstandig?
25-03-2022 | 11:31:00 - Uitkering betaald ouderschapsverlof
25-03-2022 | 11:30:00 - Tot 1 april 2022 uitstel van betaling vragen
11-03-2022 | 11:35:00 - Dienstwoning, huisvesting en inwoning
11-03-2022 | 11:33:00 - Bijtelling privégebruik auto na 60 maanden
11-03-2022 | 11:31:00 - Vrijstelling erfbelasting werkneemster?
11-03-2022 | 11:30:00 - Verlaging schenkingsvrijstelling eigen woning
25-02-2022 | 11:35:00 - Terug naar het werk: carpoolen?
25-02-2022 | 11:33:00 - Afwaardering bedrijfsmiddelen wegens energietransitie?
25-02-2022 | 11:31:00 - Vrijstelling arbovoorzieningen gewijzigd
25-02-2022 | 11:30:00 - Dienstbetrekking minderheidsaandeelhouder?
11-02-2022 | 11:35:00 - Ontbinding arbeidsovereenkomst tijdens ziekte
11-02-2022 | 11:33:00 - Aangaan huwelijke voorwaarden: schenking?
11-02-2022 | 11:33:00 - Aangaan huwelijkse voorwaarden: schenking?
11-02-2022 | 11:31:00 - Oproepkracht eist achterstallig loon
11-02-2022 | 11:30:00 - Voortgang rechtsherstel vermogensheffing
28-01-2022 | 11:35:00 - Vergoeding reiskosten belast
28-01-2022 | 11:33:00 - Bitcoins en BTW

Contact


Yvo Accountancy & Belastingadvies

Wageweg 32, 1811 MK  Alkmaar

Tel.    072 - 512 08 00 

 

Yvo Accountancy op social media


LinkedIn

 

Links


Accountant in Alkmaar

Accountant omgeving Hoogwoud - Opmeer - Spanbroek

Privacyverklaring

Laat een bericht achter


 

Laatste nieuws


  • Werknemer op non-actief, leaseauto inleveren?

    Mag de werkgever een werknemer die op non-actief wordt gesteld verplichten de lease-auto in te leveren? Wat zijn de gevolgen?
  • Eten op locatie aftrekbaar voor zelfstandige?

    Een ondernemer huurt een slaapplek in de buurt van zijn opdrachtgever. Zijn de kosten van ontbijt, lunch en diner aftrekbaar?
  • Ontslag op staande voet door werknemer: vergoedingsplicht

    Een werknemer kan ontslag op staande voet nemen. Daarbij moet hij wel de regels in acht nemen.
  • Planning rechtsherstel Box 3

    Het kabinet geeft in een nieuwe Kamerbrief duidelijkheid over de planning van het rechtsherstel Box 3.

 

 

Copyright 2022 - Yvo Accountancy & Belastingadvies
Inloggen | Webbly - Design websites | Ziber - PSD naar html | Design by Geenpunt Media