• Vacatures
  • Sponsor
  • Financiële administratie
  • Belastingen
  • Loonadministratie
  • Accountancy
  • Advies
  • Bedrijf starten
  • Online boekhouden
  • Adresgegevens
  • Vrijblijvend gesprek
  • Offerte / Tarieven
overzicht

Handreiking vrijstelling thuiswerken 2022

Gepubliceerd: 14-01-2022

Laatst gewijzigd: 26-01-2022

Aandachtspunten en voorbeelden bij de nieuwe vrijgestelde thuiswerkvergoeding.

Vanaf 1 januari 2022 mag u de werknemer een onbelaste vergoeding geven voor thuiswerkkosten. Hiervoor geldt een gerichte vrijstelling van € 2 per thuisgewerkte dag. De vergoeding is bedoeld voor de extra kosten voor water- en elektriciteitsgebruik, verwarming, koffie, thee en toiletpapier. U kunt de vrijstelling ook toepassen als een werknemer slechts een deel van de dag thuiswerkt. We geven enkele aandachtspunten en voorbeelden.

Inrichten thuiswerkplek
Voor het inrichten van een thuiswerkplek mag u al een onbelaste vergoeding geven. De kosten voor een bureaustoel, een computer of een telefoon, kunt u via andere gerichte vrijstellingen van de werkkostenregeling vergoeden.

128-dagenregeling
Voor deze gerichte vrijstelling geldt de 128-dagenregeling. Dit wil zeggen dat als de werknemer 128 dagen thuiswerkt, u de werknemer een vaste onbelaste vergoeding voor thuiswerkkosten mag geven alsof de werknemer 214 dagen per kalenderjaar thuis werkt. De 128-dagenregeling gaat uit van 214 werkdagen per jaar voor een fulltime medewerker, na aftrek van vakantie, ziekte (gemiddeld ziekteverzuim) en feestdagen.

Eén vrijstelling per werkdag
U mag voor eenzelfde werkdag niet tegelijkertijd de vrijstelling voor thuiswerkkosten en de vrijstelling voor een reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer naar de vaste werkplek toepassen. Dit is alleen mogelijk als de werknemer op een dag deels thuiswerkt en daarnaast een zakelijke reis (dienstreis) maakt, die geen woon-werkverkeer is. 

Vaste werkplek
Er is in ieder geval sprake van een vaste plaats van werkzaamheden als een werknemer op kalenderjaarbasis meer dan 40 dagen naar de betreffende plek reist. Dit is ongeacht de datum van indiensttreding, het aantal contracturen en de lengte van het verblijf. Er kan sprake zijn van meerdere vaste werkplekken.

Afspraken met werknemer
U kunt met de werknemer afspraken maken over het aantal thuiswerkdagen. Dit kan een basis vormen voor de vaststelling van de onbelaste vergoeding voor de reizen voor woon-werkverkeer en voor de thuiswerkkosten.

Vergoeding aanpassen
De vaste vergoeding hoeft u niet aan te passen als de werknemer incidenteel op een thuiswerkdag toch op kantoor werkt, of andersom. Wanneer de werknemer structureel meer gaat thuiswerken of naar kantoor gaat, dan moet u de vaste vergoeding aanpassen.

Rekenvoorbeelden
Hieronder vindt u drie rekenvoorbeelden voor 2022. De bedragen zijn afgerond.

Voorbeeld 1
Anton werkt 5 dagen per week, 2 dagen thuis, 3 dagen op kantoor. Enkele reisafstand: 20 kilometer.

Reiskostenvergoeding:   

  • 3/5e van 214 dagen = 129 dagen
  • 129 dagen x (40 kilometer x € 0,19)/12
  • Bedrag per maand: € 82

Thuiswerkvergoeding:   

  • 2/5e van 214 dagen = 86 dagen
  • (86 dagen x € 2)/12
  • Bedrag per maand: € 14

Voorbeeld 2
Bianca werkt 4 dagen per week, 2 dagen thuis, 2 dagen op kantoor. Enkele reisafstand: 12 kilometer.

Reiskostenvergoeding:   

  • 2/5e van 214 dagen = 86 dagen
  • 86 dagen x (24 kilometer x € 0,19)/12
  • Bedrag per maand: € 33

Thuiswerkvergoeding:   

  • 2/5e van 214 dagen = 86 dagen
  • (86 dagen x € 2)/12
  • Bedrag per maand: € 14

Voorbeeld 3
Cees werkt 3 dagen per week, 1 dag thuis, 2 dagen op kantoor. Enkele reisafstand: 3 kilometer.

Reiskostenvergoeding:   

  • 2/5e van 214 dagen = 86 dagen
  • 86 dagen x (6 kilometer x € 0,19)/12
  • Bedrag per maand: € 8

Thuiswerkvergoeding:   

  • 1/5e van 214 dagen = 43 dagen
  • (43 dagen x € 2)/12
  • Bedrag per maand: € 7

Bron: Accountantsportal

Overig nieuws


10-01-2025 | 11:35:00 - Nevenwerkzaamheden leiden tot ontslag op staande voet
10-01-2025 | 11:34:00 - Kwijtschelding door ex-echtgenote vormt schenking
10-01-2025 | 11:32:00 - Begeleiding door jobcoach voor meer werknemers mogelijk
10-01-2025 | 11:30:00 - Overgangsregeling btw-tarief logies, cultuur, sport en media
27-12-2024 | 11:35:00 - Wet werkelijk rendement box 3 uitgesteld
27-12-2024 | 11:34:00 - Handhaving arbeidsrelaties: zachte landing
27-12-2024 | 11:32:00 - Rapportageplicht online platformen over 2024
27-12-2024 | 11:30:00 - Tweede woning in box 3: berekening waardestijging
13-12-2024 | 11:35:00 - Overtreding geheimhoudingsbeding leidt tot ontslag
13-12-2024 | 11:34:00 - Werkgever stopt met betalen salaris
13-12-2024 | 11:32:00 - Verhuiskostenaftrek: is de verhuizing wel zakelijk?
13-12-2024 | 11:30:00 - Wetsvoorstel box 3 moet op de schop
29-11-2024 | 11:35:00 - Direct na vaststellingsovereenkomst opening eigen restaurant
29-11-2024 | 11:34:00 - Aanvraag Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk 2025
29-11-2024 | 11:32:00 - Zwangerschapsdiscriminatie tijdelijk contract
29-11-2024 | 11:30:00 - Nieuw financieringsstelsel kinderopvang
15-11-2024 | 11:35:00 - Kostenonderzoek bij een vaste kostenvergoeding
15-11-2024 | 11:34:00 - Wijzigingen kleineondernemersregeling en introductie EU-KOR
15-11-2024 | 11:32:00 - Nieuwe standpunten opladen auto van de zaak
15-11-2024 | 11:30:00 - Pensioen en opheffing handhavingsmoratorium zelfstandigen
01-11-2024 | 11:35:00 - Wijzigingen btw vanaf 1 januari 2025
01-11-2024 | 11:34:00 - Aanzegging einde contract in arbeidsovereenkomst werkt niet meer
01-11-2024 | 11:32:00 - Wet gegevensuitwisseling cryptoactiva
01-11-2024 | 11:30:00 - Eten buiten de deur zakelijk aftrekbaar
18-10-2024 | 11:35:00 - Telt overwerkvergoeding mee voor vakantieloon?
18-10-2024 | 11:34:00 - Belang van het aandeelhoudersregister
18-10-2024 | 11:32:00 - Wettelijk minimumloon per 1 januari 2025
18-10-2024 | 11:30:00 - Perceel grond: zakelijk of privé?
04-10-2024 | 11:34:00 - Kosten studie en fitness kinderen aftrekbaar?
04-10-2024 | 11:32:00 - Fiscale strategische agenda van het kabinet
04-10-2024 | 11:31:00 - Knelpunten financiële werknemersparticipatie

Contact


Yvo Accountancy & Belastingadvies

Wageweg 32, 1811 MK  Alkmaar

Tel.    072 - 512 08 00 

 

Yvo Accountancy op social media


LinkedIn

 

Links


Accountant in Alkmaar

Accountant omgeving Hoogwoud - Opmeer - Spanbroek

Privacyverklaring

Laat een bericht achter


 

Laatste nieuws


  • Nevenwerkzaamheden leiden tot ontslag op staande voet

    Een teamleidster wordt op staande voet ontslagen omdat ze nevenwerkzaamheden heeft verzwegen. Terecht?
  • Kwijtschelding door ex-echtgenote vormt schenking

    Bij echtscheidingsconvenant scheldt een vrouw een vordering op haar man kwijt. Is dit een belastbare schenking?
  • Begeleiding door jobcoach voor meer werknemers mogelijk

    Een jobcoach is sinds 1 januari voor meer werknemers met een ziekte of handicap beschikbaar.
  • Overgangsregeling btw-tarief logies, cultuur, sport en media

    Er is een overgangsregeling voor de btw-verhogingen die op 1 januari 2026 ingaan.

 

 

Copyright 2025 - Yvo Accountancy & Belastingadvies
Inloggen | Ziber Website | Design by Geenpunt Media