• Vacatures
  • Sponsor
  • Financiële administratie
  • Belastingen
  • Loonadministratie
  • Accountancy
  • Advies
  • Bedrijf starten
  • Online boekhouden
  • Adresgegevens
  • Vrijblijvend gesprek
  • Offerte / Tarieven
overzicht

Bijtelling privégebruik auto na 60 maanden

Voor auto's uit 2017 loopt de 60-maandenperiode dit jaar af. Hoe zit het met de bijtelling?

Gepubliceerd: 11-03-2022 | 11:33:00

Laatst gewijzigd: 11-03-2022 | 11:33:00

Na de 1e periode van 60 maanden waarin recht bestaat op een verlaagde bijtelling, moet u jaarlijks bekijken wat de geldende regels op dat moment zijn. Als u volgens de dan geldende wetgeving recht hebt op een verlaging, geldt die alleen voor dat betreffende kalenderjaar en niet nogmaals voor 60 maanden. We kijken naar auto’s uit 2017.

Einde 60 maanden in de loop van het kalenderjaar
Vanaf het moment dat de 60-maandenperiode eindigt, is het percentage van toepassing volgens de regelgeving van dat moment. Als dit in de loop van het kalenderjaar is, past u het dan geldende percentage toe voor het resterende deel van dat jaar. Per loontijdvak telt u een tijdsevenredig deel van de bijtelling bij het loon van de werknemer. Vanaf 1 januari van het daaropvolgende kalenderjaar gebruikt u het bijtellingspercentage dat in dat betreffende jaar geldt. 

Onderverdeling van auto’s naar CO2-uitstoot in 3 categorieën:

  • uitstoot 0 gram
  • uitstoot hoger dan 0 maar niet meer dan 50 gram
  • uitstoot hoger dan 50 gram
  • Voor auto’s met een datum 1e toelating op de weg (DET) 1 januari 2017 en later geldt een algemeen bijtellingspercentage van 22%.

    1. Uitstoot 0 gram
    Bij deze categorie is een bestuurders- en/of eigenaarswissel niet van belang. Wel de datum 1e tenaamstelling. Bij een datum 1e toelating vanaf 1-1-2017 tot 1-1-2019 geldt het algemene bijtellingspercentage van 22%. De verlaging is 18% voor 1 x 60 maanden, vanaf de 1e dag van de maand volgend op die waarin de auto voor het eerst toegelaten is op de weg. Per saldo dus een 4% bijtelling gedurende 60 maanden. 

    Waterstofauto’s
    Na afloop van de 60-maandenperiode geldt in 2022 vanaf dat moment een verlaging van 6%. Per saldo is de bijtelling 16%. 

    Niet-waterstofauto’s
    Na afloop van de 60-maandenperiode gelden vanaf dat moment onderstaande percentages: 

    • In 2022 is de verlaging 6% tot een cataloguswaarde van € 35.000. Per saldo is de bijtelling 16%. Boven € 35.000 is dit 22%. Het bedrag van de verlaging is maximaal € 2.100. 

    2. Uitstoot hoger dan 0 en max 50 gram
    Bij deze categorie is een bestuurders- en/of eigenaarswissel niet van belang. Wel de datum 1e tenaamstelling. Vanaf 1-1-2017 is de bijtelling 22%. Er geldt geen verlaging.

    3. Uitstoot hoger dan 50 gram
    Vanaf 2015 wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen diesel- of geen-dieselauto’s. Het algemene bijtellingspercentage is 22%. Er is geen recht op verlaging. 

    https://www.accountantsportal.nl/feed/item/4213b5cddc7f328397ba430839882f1c/2022-03-bijtelling-privegebruik-auto-na-60-maanden

    Bron: Accountantsportal

    Overig nieuws


    02-10-2026 | 11:35:00 - Ziek gemeld en toch een Hyrox: ontslag op staande voet
    02-10-2026 | 11:34:00 - Vaste vergoeding met terugwerkende kracht?
    02-10-2026 | 11:32:00 - Toch behoud aftrek specifieke zorgkosten?
    02-10-2026 | 11:30:00 - Nieuwe pseudo-eindheffing fossiele auto van de zaak
    18-09-2026 | 11:35:00 - Nieuwe regels voor bedrijven die personeel in- of uitlenen (Wtta)
    18-09-2026 | 11:34:00 - Na enkele maanden auto van de zaak uitsluitend zakelijk gaan gebruiken
    18-09-2026 | 11:32:00 - Prinsjesdag 2026: fiscale voorstellen per 1 januari 2028
    18-09-2026 | 11:30:00 - Prinsjesdag 2026: fiscale voorstellen per 1 januari 2027
    04-09-2026 | 11:35:00 - Thuiswerkdrempel bij wonen of werken in Duitsland
    04-09-2026 | 11:34:00 - Een landgoed in de erf- of schenkbelasting
    04-09-2026 | 11:32:00 - Gedifferentieerde premies WGA en Ziektewet 2027 bekend
    04-09-2026 | 11:30:00 - Woonboerderij met schuur, paardenbak en weiland: 10,4% of 2% overdrachtsbelasting?
    21-08-2026 | 11:35:00 - Gebruikelijk loon voor werk in BV echtgenote
    21-08-2026 | 11:34:00 - Vergoeding ERE-certificaten opladen elektrische auto van de zaak
    21-08-2026 | 11:32:00 - Bevallingskosten als zorgkosten aftrekbaar?
    21-08-2026 | 11:30:00 - Vastzitten in lift leidt tot naheffing overdrachtsbelasting
    07-08-2026 | 11:35:00 - Pensioen DGA gaat in: gevolg voor gebruikelijk loon
    07-08-2026 | 11:34:00 - Arbobudget thuiswerkplek vrijgesteld?
    07-08-2026 | 11:32:00 - Medische btw-vrijstelling schoonheidsspecialiste?
    07-08-2026 | 11:30:00 - Startersvrijstelling bij sloop en nieuwbouw woning na aankoop?
    24-07-2026 | 11:35:00 - Meer vrijheid voor werknemer door modernisering concurrentiebeding
    24-07-2026 | 11:34:00 - Gebruikelijk loon zieke DGA
    24-07-2026 | 11:32:00 - Compensatieregeling transitievergoeding vervalt
    24-07-2026 | 11:30:00 - Definitief geen rechtsherstel box 3 voor niet-bezwaarmakers (2017–2020)
    10-07-2026 | 11:35:00 - Fiscaal inzagerecht op komst
    10-07-2026 | 11:34:00 - Werknemer wil meer uren werken
    10-07-2026 | 11:32:00 - Verlies webshop niet aftrekbaar
    10-07-2026 | 11:30:00 - Vrijgestelde vergoedingen verblijfskosten bij dienstreizen
    26-06-2026 | 11:35:00 - Werkkostenregeling wordt eenvoudiger
    26-06-2026 | 11:34:00 - Werknemers mogen auto’s werkgever meenemen
    26-06-2026 | 11:32:00 - Arbovrijstelling voor personal training en abonnement sportschool van DGA

    Contact


    Yvo Accountancy & Belastingadvies

    Wageweg 32, 1811 MK  Alkmaar

    Tel.    072 - 512 08 00 

     

    Yvo Accountancy op social media


    LinkedIn

     

    Links


    Accountant in Alkmaar

    Accountant omgeving Hoogwoud - Opmeer - Spanbroek

    Privacyverklaring

    Laat een bericht achter


     

    Laatste nieuws


    • Ziek gemeld en toch een Hyrox: ontslag op staande voet

      Ontslag op staande voet wegens deelname aan een zware Hyrox-wedstrijd na ziekmelding. Terecht?
    • Vaste vergoeding met terugwerkende kracht?

      Kan de werkgever met terugwerkende kracht onbelast een goed onderbouwde onkostenvergoeding toekennen?
    • Toch behoud aftrek specifieke zorgkosten?

      Blijft de aftrek specifieke zorgkosten toch bestaan?
    • Nieuwe pseudo-eindheffing fossiele auto van de zaak

      Werkgever gaat pseudo-eindheffing betalen voor fossiele auto's van de zaak.

     

     

    Copyright 2026 - Yvo Accountancy & Belastingadvies
    Inloggen | Ziber Website | Design by Geenpunt Media