• Vacatures
  • Sponsor
  • Financiële administratie
  • Belastingen
  • Loonadministratie
  • Accountancy
  • Advies
  • Bedrijf starten
  • Online boekhouden
  • Adresgegevens
  • Vrijblijvend gesprek
  • Offerte / Tarieven
overzicht

Geen zelfstandigenaftrek voor startende onderneemster

Zonder een gedegen en onderbouwde urenadministratie kunt u zelfstandigenaftrek mislopen.

Gepubliceerd: 01-07-2022 | 11:34:00

Naast haar parttimebaan start een dame een onderneming in training, coaching en advies. Ze werkt eerst nog 24 uur per week in loondienst, daarna 18 uur. In haar aangifte claimt ze ruim € 9.400 zelfstandigenaftrek en startersaftrek. De Belastingdienst schrapt deze aftrekposten omdat ze niet aan het urencriterium voldoet.

Urenadministratie
Aanvankelijk, omdat ze nog 24 uur per week in loondienst werkte, hield de onderneemster geen urenadministratie bij. Ze dacht niet aan het urencriterium te kunnen voldoen. Toen duidelijk werd dat ze minder ging werken, is ze haar uren wel gaan bijgehouden en heeft ze de uren over de eerste periode gereconstrueerd. Ze heeft haar in eerste instantie handgeschreven urenadministratie in Excel verwerkt. De bestede tijd per activiteit/werkzaamheid is telkens afgerond in hele of halve uren.

Standpunt Belastingdienst
Het urenoverzicht is volgens de Belastingdienst te globaal van opzet en niet controleerbaar. Er zijn onvoldoende concrete bewijsstukken waaruit kan worden afgeleid dat de onderneemster daadwerkelijk de in haar urenoverzicht opgenomen uren aan haar onderneming heeft besteed. Het gaat grotendeels om indirecte uren. Dat de onderneemster alle uren heeft afgerond op halve of hele uren en over de eerste maanden geen urenregistratie heeft bijgehouden en achteraf een reconstructie heeft gemaakt, komt de controleerbaarheid en betrouwbaarheid niet ten goede.

Overwegingen rechtbank
Een groot deel van de in de urenadministratie verwerkte tijd betreft indirecte werkzaamheden, zoals het doen van administratie (105 uur), het bouwen en onderhouden van de website (205,5 uur) en het bijhouden van sociale media (60 uur).

In beginsel tellen ook ‘indirecte’ uren mee voor het urencriterium. Ook deze worden immers verricht met het oog op de zakelijke belangen van de onderneming. De vraag is echter of de onderneemster  al deze uren daadwerkelijk heeft besteed.  Voor indirecte werkzaamheden is het lastig vast te stellen. Anders dan bij tijd besteed aan directe werkzaamheden ontbreekt immers controleerbaarheid aan de hand van bijvoorbeeld facturen en gegenereerde omzet.

Omdat de onderneming zich in de opstartfase bevond, acht de rechtbank het op zichzelf niet onaannemelijk dat de onderneemster veel tijd kwijt is geweest aan indirecte werkzaamheden. Het gaat er echter om of ze aannemelijk heeft gemaakt dat zij daadwerkelijk de in het Excel-overzicht opgenomen uren heeft besteed aan de indirecte werkzaamheden, of ten minste zo veel uren heeft besteed dat aannemelijk is dat zij in totaal ten minste 1.225 uur heeft besteed aan haar onderneming. Die vraag zal de rechtbank eerst beantwoorden.

Oordeel rechtbank over tijdsbesteding
De onderneemster onderbouwt, nu de Belastingdienst vragen stelt bij de omvang van de hieraan bestede uren, onvoldoende waaraan ze concreet zoveel tijd heeft besteed bij het doen van de administratie, het bouwen en onderhouden van de website en het bijhouden van de sociale media accounts (Facebook en LinkedIn). Zo kan niet worden bepaald welke werkzaamheden de onderneemster wanneer precies heeft verricht en of de tijdsbesteding aannemelijk is.

Zo werd in de urenadministratie slechts de omschrijving ‘website’ gebruikt, zonder verdere specificatie van de inhoud van de werkzaamheden.

Ook 105 administratie-uren voor het inboeken van 137 mutaties, doornemen van 22 pagina’s bankafschriften en het indienen van een aangifte inkomstenbelasting vindt de rechter rijkelijk overdreven.

Ook van de 60 uur besteed aan social media onderbreekt onderbouwing, bijvoorbeeld een overzicht van de berichten die de onderneemster heeft geplaatst op haar accounts.

Oordeel rechtbank over reconstructie eerste periode
De enkele omstandigheid dat de uren over de eerste periode achteraf gereconstrueerd zijn aan de hand van schattingen, maakt niet dat deze uren niet aannemelijk zijn.

Waar het om gaat is dat ook achteraf duidelijk moet zijn welke werkzaamheden de onderneemster heeft verricht en hoeveel tijd daaraan is besteed. Over deze periode maakt de onderneemster voldoende inzichtelijk wat ze in deze periode heeft gedaan, maar onvoldoende dat zij daadwerkelijk zoveel tijd aan deze activiteiten heeft besteed.

Oordeel rechtbank over afronding op hele en halve uren
De onderneemster heeft vrijwel alle tijdsbesteding vermeld in hele en halve uren. Ze geeft aan dat sprake is geweest van afronding, de ene keer naar boven en de andere keer naar beneden. Volgens de rechter draagt dat niet bij aan de betrouwbaarheid van de urenadministratie en de reconstructie. Door op deze wijze de uren af te ronden wordt namelijk een beeld geschetst dat niet overeenkomt met de daadwerkelijk bestede tijd.

Conclusie
Met al hetgeen de onderneemster heeft aangevoerd en aan bewijsstukken heeft overgelegd, heeft ze niet aannemelijk gemaakt dat zij ten minste 1.225 uren aan haar onderneming heeft besteed. Ze heeft dus niet aan het urencriterium voldaan en heeft daarom geen recht op de zelfstandigen- en startersaftrek.

Tip: Deze uitspraak geeft het belang aan van het goed bijhouden van de bestede uren voor ondernemers. Vooral bij indirecte uren kan de Belastingdienst de omvang van de daaraan bestede tijd in twijfel trekken. Dan bent u aan zet om deze omvang aannemelijk te maken. U helpt uzelf als u dagelijks uw urenadministratie bijwerkt met daarbij een zo concreet mogelijke omschrijving wat u in die tijd hebt gedaan. Dat kost u tijd, maar is een investering in belastingvoordeel.

https://www.accountantsportal.nl/feed/item/4213b5cddc7f328397ba430839882f1c/2022-06-geen-zelfstandigenaftrek-voor-startende-onderneemster

Bron: Accountantsportal

Overig nieuws


29-07-2022 | 11:35:00 - Subsidie: Mijn Digitale Zaak
29-07-2022 | 11:34:00 - Uitkering aanvullend geboorteverlof
29-07-2022 | 11:32:00 - Verleng uw modelovereenkomst
29-07-2022 | 11:30:00 - TVL Startersregeling sluit 2 augustus 2022
15-07-2022 | 11:35:00 - Transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden
15-07-2022 | 11:34:00 - Hoofdlijnenbrief arbeidsmarkt
15-07-2022 | 11:32:00 - Belastingschulden corona soepeler terugbetalen
15-07-2022 | 11:30:00 - Box 3: de niet-bezwaarmakers
01-07-2022 | 11:35:00 - Hoe zit het met contant geld?
01-07-2022 | 11:32:00 - Rentevoordeel bij personeelslening
01-07-2022 | 11:30:00 - Levering verhuurd vastgoed vrij van BTW?
17-06-2022 | 11:35:00 - Camping en woon-werkverkeer
17-06-2022 | 11:34:00 - Wegens coronacrisis post Belastingdienst niet gelezen
17-06-2022 | 11:32:00 - Barbecue werkgever en loonheffingen
17-06-2022 | 11:30:00 - Rapport fiscale regelingen bedrijfsopvolging
03-06-2022 | 11:35:00 - Werkgever vergoedt laadpaal bij woning werknemer
03-06-2022 | 11:34:00 - Bijtelling twee auto's van eigen BV
03-06-2022 | 11:32:00 - Voormalig bestuurder aansprakelijk voor belastingschulden VOF
03-06-2022 | 11:30:00 - Fiscale maatregelen voorjaarsnota 2022
20-05-2022 | 13:45:00 - Geen bezwaar, geen rechtsherstel box 3
20-05-2022 | 11:35:00 - Boeterente betaald aan eigen BV niet aftrekbaar
20-05-2022 | 11:34:00 - Fiscaal ondernemer met een opdrachtgever
20-05-2022 | 11:32:00 - Minimumloon stijgt per 1 juli 2022
20-05-2022 | 11:30:00 - Per 28 mei 2022 nieuwe regels online verkoop
06-05-2022 | 11:35:00 - Werknemer op non-actief, leaseauto inleveren?
06-05-2022 | 11:34:00 - Eten op locatie aftrekbaar voor zelfstandige?
06-05-2022 | 11:32:00 - Ontslag op staande voet door werknemer: vergoedingsplicht
06-05-2022 | 11:30:00 - Planning rechtsherstel Box 3
22-04-2022 | 11:35:00 - Kleine attenties onbelast?
22-04-2022 | 11:34:00 - Hoezo passend werk?

Contact


Yvo Accountancy & Belastingadvies

Wageweg 32, 1811 MK  Alkmaar

Tel.    072 - 512 08 00 

 

Yvo Accountancy op social media


LinkedIn

 

Links


Accountant in Alkmaar

Accountant omgeving Hoogwoud - Opmeer - Spanbroek

Privacyverklaring

Laat een bericht achter


 

Laatste nieuws


  • Subsidie: Mijn Digitale Zaak

    Voor MKB-ondernemers die verder willen digitaliseren is er de subsidie Mijn Digitale Zaak.
  • Uitkering aanvullend geboorteverlof

    Is uw partner pas bevallen en heeft u een arbeidsovereenkomst, dan kunt u – ook als DGA of alfahulp - aanvullend geboorteverlof opnemen en daarvoor een uitkering van UWV krijgen.
  • Verleng uw modelovereenkomst

    De goedkeuring van veel modelovereenkomsten voor zelfstandigen is verlopen of verloopt binnenkort. Wat nu?
  • TVL Startersregeling sluit 2 augustus 2022

    De Startersregeling voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) sluit 2 augustus 17.00 uur.

 

 

Copyright 2022 - Yvo Accountancy & Belastingadvies
Inloggen | Webbly - mooie websites | Ziber - Responsive of Adaptive? | Design by Geenpunt Media